Inteligentne tachografy drugiej generacji stały się obowiązkowym wyposażeniem nowo rejestrowanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 3,5 tony, w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii oraz Norwegii.
Krótko ujmując, Inteligentne tachografy są zaawansowaną technologicznie wersją tachografów cyfrowych.
Zostały one wyposażone w nowoczesne lokalizatory GNSS, które dają możliwość zdalnego odczytu danych przez organy kontroli drogowej, bez konieczności zatrzymywania pojazdu.
Dzięki systemom satelitarnym nowe tachografy automatycznie gromadzą dane o lokalizacji pojazdu, co pozwala inspekcjom na skuteczniejsze wykrywanie naruszeń.
Od sierpnia 2025 roku, w przewozach międzynarodowych będą spotykane wyłącznie pojazdy z tachografami inteligentnymi w wersji drugiej (G2V2).
1. Od 21 sierpnia 2023 roku we wszystkich nowych zarejestrowanych pierwszy raz od tej daty pojazdach, będą obowiązkowo montowane nowe tachografy, czyli tachografy inteligentne (G2V2) w wersji drugiej.
2. Do 31 grudnia 2024 roku należy obowiązkowo wymienić w przewozach międzynarodowych tachografy najstarsze, czyli analogowe oraz cyfrowe (G1).
3. Najpóźniej do 19 sierpnia 2025 roku należy wymienić już wszystkie tachografy używane w pojazdach w międzynarodowych przewozach. Zatem jeżeli przewoźnik w 2023 roku kupił pojazd z tachografem inteligentnym w wersji pierwszej, to po dwóch latach będzie musiał już taki tachograf wymienić.
Jedną z najważniejszych nowości będzie automatyczna rejestracja przekroczeń granic w obrębie Unii Europejskiej za pomocą lokalizacji GNSS. Pozycja pojazdu będzie zapisywana w pamięci tachografu i możliwa do odtworzenia przez inspektorów drogowych.
Kierowcy z pewnością docenią brak konieczności zatrzymywania się do kontroli, np w portach, by sprawnie wjechać na pokład promu. Za sprawą nowego urządzenia kontrola będzie odbywała się zdalnie.
Większość nowoczesnych tachografów będzie miała możliwość ustawienia trybu prom/pociąg lub podobne. Jeżeli przeprawa promowa będzie częścią Twojego dziennego odpoczynku, po przyjeździe do portu i odprawie, ustaw tachograf w tryb odpoczynku.
Przed wjazdem na prom wybierz opcję „prom”. Dzięki temu zostanie odnotowany powód przerwania odpoczynku.
Podczas wjazdu na prom tachograf automatycznie przestawi się na jazdę, musisz pamiętać o tym, by ponownie ustawić tryb odpoczynku.
Więcej o trybie promowym w tachografach pisaliśmy tutaj.
Dodatkowo pamięć zostanie zwiększona, co umożliwi kontrolowanie dłuższych okresów pracy kierowcy. Wprowadzone zostaną również nowe, bardziej pojemne karty kierowców.
Za pomocą anten DSRC nowe tachografy zwiększą możliwości w zakresie przeprowadzania zdalnej kontroli, która obejmie między innymi maksymalny czas prowadzenia pojazdu. Urządzenia będą miały także funkcję rejestracji załadunku i rozładunku (wraz z lokalizacją) oraz zostaną wyposażone w interfejs ITS, który poprzez Bluetooth będzie komunikował się z zewnętrznymi systemami transportowymi.
Dodatkowo, na wypadek zmian w przepisach przewidziano możliwość zainstalowania aktualizacji w oprogramowaniu tachografów.
Te zmiany, choć mogą wprowadzać zamieszanie, dla samych przewoźników nie powinny być uciążliwe. Główne wyzwanie spada bowiem na producentów samochodów ciężarowych.
Jako przewoźnik musisz pamiętać o obowiązkowej aktualizacji tachografu. Komisja Europejska wskazuje, że przejściowe tachografy, czyli te instalowane od sierpnia 2023 do kwietnia 2024 r. nie będą wymagały wymiany.
Pamiętaj jednak, że niezbędna będzie ich aktualizacja w autoryzowanym serwisie do końca marca 2026 r.
Nasz zespół uważnie obserwuje nadchodzący program i będziemy Cię na bieżąco informować o związanych z tematem zmianach.
Upewnij się, że zapisałeś się na naszą listę mailingową, aby otrzymywać najświeższe informacje i aktualizacje z branży.