
Osoby pracujące w branży transportowej z pewnością rozumieją, że nie trzeba zbyt wiele czytać na temat ceł, aby natknąć się na mnóstwo akronimów i innej terminologii branżowej.
Aby to ułatwić, przedstawiamy kilka najpopularniejszych z nich.
-
Przepustka portowa (Port pass)
Podczas transportu towarów przez granice, Wielka Brytania i UE wymagają dwóch rzeczy:
- Wszystkie dokumenty celne muszą zostać wypełnione przed przybyciem pojazdu do portu
- Odpowiednie organy celne muszą zostać poinformowane, gdy towary opuszczą jeden obszar celny i wjadą na inny.
W tym celu importowe numery MRN są wykorzystywane do generowania dokumentów celnych. Rodzaj wymaganego dokumentu zależy od kraju, do którego importowane są towary.
Na przykład w Wielkiej Brytanii obowiązuje GVMS GMR. W Irlandii jest to Irish Revenue PBN. We Francji jest to koperta logistyczna SiBrexit. Dla uproszczenia nazywamy te wszystkie dokumenty "przepustką portową".
Potrzebujesz przepustki portowej? Możemy pomóc! Dowiedz się więcej o naszym Generatorze Przepustek Portowych, który został doceniony przez tysiące handlowców.
-
ENS
Przywozowa deklaracja skrócona (ENS) to rodzaj deklaracji bezpieczeństwa i ochrony (SSD) wykorzystywanej przez organy graniczne do analizy potencjalnego ryzyka stwarzanego na ich terytorium przez towary przekraczające granicę.
W chwili pisania tego tekstu ENS jest wymagana tylko w przypadku eksportu z Wielkiej Brytanii do UE. Jednak od końca października 2024 r. SSD będą obowiązkowym wymogiem w przypadku importu do Wielkiej Brytanii z UE. Jest to znane jako S&S GB.
Dowiedz się więcej o S&S GB na naszym blogu.
-
Deklaracja importowa i eksportowa
Deklaracja importowa/eksportowa, czasami określana jako SAD (jednolity dokument administracyjny), a formalnie znana jako dokument C88, umożliwia po prostu import lub eksport towarów.
Podczas transportu towarów na obszar celny wymagana jest deklaracja przywozowa w celu poinformowania obszaru o charakterze przewożonych towarów. Z kolei deklaracja wywozowa jest wymagana do transportu towarów poza obszar celny i jest również wykorzystywana do dostarczenia ważnych informacji o charakterze towarów.
Aby zachować zgodność z przepisami, oba dokumenty muszą być prawidłowo wypełnione, a także muszą im towarzyszyć odpowiednie dokumenty dodatkowe, takie jak dokument ENS (patrz wyżej).
“Wymogi dotyczące dokumentów muszą być spełnione dla odpowiedniej jurysdykcji - jest to absolutnie kluczowe dla zgodności z przepisami celnymi. Tak więc, jeśli wysyłasz towar z Francji do Wielkiej Brytanii, będziesz potrzebować zarówno francuskiego eksportu, jak i importu do Wielkiej Brytanii z odpowiednimi przepustkami portowymi. Od października 2024 r. wymagany będzie również ENS”
-Dan Balshaw, specjalista ds. celnych
-
Tranzyt
Aby umożliwić przemieszczanie towarów przez granice międzynarodowe pod kontrolą celną, przewoźnicy wymagają zgłoszenia tranzytowego.
Zgłoszenie tranzytowe T1 jest wymagane, gdy:
- przemieszczanie towarów rozpoczyna się w Wielkiej Brytanii
- lub gdy przemieszczanie towarów (które nie są w swobodnym obrocie) rozpoczyna się w Irlandii Północnej.
Więcej informacji na temat odprawy tranzytowej można znaleźć na stronie internetowej CustomsLink.
-
Karnet ATA
Jeśli czasowo przewozisz towary poza Wielką Brytanię, możesz potrzebować karnetu ATA.
Karnet ATA to "paszport dla towarów", umożliwiający wielokrotne przewożenie tego samego profesjonalnego sprzętu przez okres 12 miesięcy - pod warunkiem, że eksportujesz do krajów należących do systemu ATA.
Więcej informacji na temat karnetów ATA można znaleźć na stronie internetowej CustomsLink
Znajomość terminów celnych
W miarę wdrażania coraz większej liczby kontroli importu/eksportu, zrozumienie przepisów celnych staje się ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. I bardziej wymagające.
Nasza siostrzana firma, CustomsLink, może pomóc. Dzięki tysiącom klientów w całej Europie (i niedawno uzyskanemu statusowi AEO) CustomsLink pomaga w wypełnianiu formalności celnych na każdym etapie.
Tak więc, aby zachować zgodność z przepisami celnymi i uniknąć stresu związanego z odprawą celną, udaj się do ekspertów.
Odwiedź stronę internetową CustomsLink i dowiedz się więcej o ich cyfrowym rozwiązaniu celnym tutaj.
Psst. Podobał Ci się ten artykuł? Zapisz się na naszą listę mailingową i nigdy nie przegap aktualizacji.