Okręt armatora Viking Line, M/S Viking Grace będzie pierwszym okrętem wyposażonym w „Rotor Sail” (wirnik), dzięki czemu będzie napędzany siłą wiatru.
Wykorzystanie siły wiatru pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa do około 900 ton rocznie, operując na trasie Turku – Stockholm od 12 kwietnia 2018 roku.
Cylindryczny wirnik żagla na statku ma 24 metry wysokości i wykorzystuje efekt Magnusa do napędu. Gdy wirnik się obraca, przepływająca różnica powietrza i ciśnienia napędza prom do przodu. System automatycznie reaguje na zmiany kierunku lub siły wiatru.
Okręt Viking Grace, operujący od 2013 roku, jest jednym z najbardziej przyjaznych środowisku promów na Świecie. Wykorzystuje on Skroplony Gaz Ziemny (LNG), dzięki czemu emisja spalin do środowiska jest minimalna, a jakikolwiek hałas jest ograniczony.
Jan Hanses, Dyrektor Generalny Viking Line powiedział:
„Bardzo ważne jest dla nas promowanie wszelkich sposobów, mających przyczynić się do ochrony środowiska i morza. Pragniemy zastosować wszelkie metody mające zminimalizować impakt na środowisku. Norsepower, z siedzibą w Finlandii stworzyło najwyższej jakości rozwiązanie, które przyczyni się do mniejszego zużycia paliwa. Jesteśmy dumni z tego faktu, że Viking Grace, będzie pierwszym statkiem pasażerskim na Świecie, który wykorzysta tę technikę.”
Viking Line ogłosiło, że to samo rozwiązanie co w M/S Viking Grace, zostanie również zbudowane w nowym okręcie, który ma zacząć opferować przeprawy od 2020 roku. Zbudowany w Chinach statek, będzie miał wbudowane dwa wirniki (Rotor Sail), które podwoją możliwość wykorzystania siły wiatru.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria