Norwegia planuje zbudować pierwszy w historii tunel morski dla promów i łodzi, tworząc przy tym krótszą drogę, która omija niebezpieczne trasy na północy kraju.
Projekt ten szacowany jest na €293 milionów. Obejmuje on usunięcie około 8 milionów ton skały. Tunel ma mieć wysokość 50 metrów, a szerokość 36m, dzięki czemu będzie odpowiedni dla promów towarowych oraz statków wycieczkowych o wadze do 16,000 ton.
„Będzie to pierwszy na świecie tunel o takich rozmiarach. Dodatkowo jedna z najbardziej wymagających tras w Norwegii stanie się bezpieczna dla transportu morskiego.
Połączenie fal morskich oraz ukształtowania terenu powoduje, że teren ten jest niezwykle trudny do nawigacji. Bardzo wysokie fale mogą spowodować krytyczne sytuacje, których będzie można uniknąć dzięki zbudowaniu tunelu.”
Powiedział Minister Transportu Norwegii Ketil Solvik-Olsen.
Idea stworzenia tunelu w tym rejonie oryginalnie została zaproponowana ponad 100 lat temu, z dokumentami świadczącymi o tym, że nawet Wikingowie woleli transportować towary lądem, niż ryzykować trasą morską. Założenie jest, że nowoczesny tunel będzie gotowy za 3 – 4 lata.
Tunel będzie dostępny dla wszystkich. Planowane jest zainstalowanie systemu sygnalizacji świetlnej z określonym czasem, w którym każdy okręt będzie mógł swobodnie przepłynąć przez tunel. Promy z regularnymi przeprawami będą miały pierwszeństwo ale będzie on dostępny dla każdego.
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria