
Kierowcy frachtowi są prawnie zobowiązani do korzystania z określonej liczby godzin odpoczynku każdego dnia.
Jak jednak podróże promowe wpływają na czas odpoczynku kierowców? W tym artykule omawiamy najnowsze przepisy rządowe Wielkiej Brytanii i UE.
Przydatne linki rządu Wielkiej Brytanii
Odpoczynek na promach - przepisy brytyjskie
W Wielkiej Brytanii istnieje niewiele oficjalnych wytycznych dotyczących tego, jak promy mogą wpływać na okresy odpoczynku kierowców, być może częściowo ze względu na geografię Wielkiej Brytanii (krajowe podróże promowe rzadko trwają dłużej niż kilka godzin).
Niemniej jednak nadal istnieją obowiązkowe zasady dotyczące odpoczynku kierowcy, których należy odpowiednio przestrzegać.
W Wielkiej Brytanii istnieje prawny wymóg, aby kierowcy korzystali z pełnego okresu odpoczynku - 11 godzin - każdego dnia. Oznacza to, że przerwy na prom muszą być wliczone w okres odpoczynku kierowcy.
Tak więc, jeśli kierowca zrobi 30-minutową przerwę podczas okresu odpoczynku, aby wejść na prom i kolejne 30 minut, aby z niego zejść, wówczas ta 1 godzina odpoczynku będzie musiała zostać uwzględniona, a kierowca będzie musiał odpoczywać przez dodatkową 1 godzinę (lub łącznie 12 godzin).
(Należy pamiętać, że kierowca może mieć nie więcej niż 2 przerwy na odpoczynek, a obie przerwy łącznie nie mogą być dłuższe niż jedna godzina).
Jednak w UE przepisy dotyczące godzin pracy i odpoczynku kierowców na promach są nieco bardziej skomplikowane.
Odpoczynek na promach - przepisy UE
W UE kierowcy mają prawo do 11 godzin dziennego odpoczynku. W przeciwieństwie do Wielkiej Brytanii, UE zezwala na wykorzystanie tego odpoczynku jako jednego 11-godzinnego okresu lub w dwóch częściach - 3-godzinnego okresu odpoczynku i 9-godzinnego okresu odpoczynku.
Ilość odpoczynku, jaką kierowcy mogą odebrać na pokładzie promu, będzie zależeć od ilości odpoczynku odebranego przed lub po podróży promem oraz od czasu trwania podróży promem.
Na przykład, jeśli kierowca odbiera 3-godzinny okres odpoczynku przed podróżą promem, może odebrać 9-godzinny okres odpoczynku podczas podróży promem lub odwrotnie, o ile cały odpoczynek odbywa się w tym samym 24-godzinnym okresie.
Jeśli zamiast tego kierowca odbiera jeden 11-godzinny okres odpoczynku, od rozpoczęcia zmiany do przybycia do portu nie powinno upłynąć więcej niż 12 godzin. Ma to na celu umożliwienie 11-godzinnego odpoczynku na pokładzie promu, podczas którego kierowca musi mieć dostęp do kabiny lub koi.
Jeśli nie ma dostępnych kabin lub prycz, czas ten nie będzie liczony jako przerwa.
Przerwany odpoczynek
Jak wspomniano powyżej, kierowcy w UE mogą wybrać 11-godzinny okres odpoczynku lub 9-godzinny i 3-godzinny okres odpoczynku (w ciągu 24-godzinnego okresu pracy)
Zgodnie z przepisami UE odpoczynek kierowcy może zostać przerwany (na przykład podczas załadunku lub zejścia z promu) na maksymalnie 1 godzinę łącznie, podczas maksymalnie 2 oddzielnych przerw.
Jeśli kierowca odbiera odpoczynek w dwóch oddzielnych okresach (9-godzinnym i 3-godzinnym), obie przerwy muszą nastąpić w tym samym okresie odpoczynku.
Jeśli odpoczynek zostanie przerwany w UE, kierowcy nie są prawnie uprawnieni do dodania więcej czasu do swoich okresów odpoczynku, aby nadrobić straconą godzinę. Tak więc, jeśli kierowca odpoczywa przez 3 godziny przed podróżą promem i 9 godzin podczas podróży, ale jego odpoczynek zostanie dwukrotnie przerwany na promie, nie ma on prawa do żadnych dodatkowych godzin odpoczynku.
Podróżujesz z więcej niż jednym kierowcą?
Jeśli podróżuje więcej niż jeden kierowca, zasady będą się nieznacznie różnić. W przypadku załóg składających się z dwóch lub więcej członków, 9 godzin uznaje się za wystarczającą ilość dziennego odpoczynku, w przeciwieństwie do 11 godzin w przypadku pojedynczych kierowców.
Odpoczynek dla kierowców - Wielka Brytania vs. UE
Oba terytoria (Wielka Brytania i UE) zezwalają na maksymalnie 2 przerwy w okresach odpoczynku kierowców.
Jednak główna różnica w przepisach polega na tym, że w UE regularny dzienny odpoczynek trwający 11 godzin może zostać przerwany na maksymalnie dwa okresy (łącznie 1 godzinę) - zazwyczaj w celu wejścia na prom lub zejścia z niego.
Tymczasem przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii wymagają wykorzystania pełnego 11-godzinnego okresu odpoczynku, a czas stracony na przerwy musi zostać odzyskany.
Kierowcy muszą przestrzegać przepisów obowiązujących na terytorium, na którym się znajdują.
Aby uzyskać więcej informacji na temat okresów odpoczynku kierowców, odwiedź oficjalny przewodnik po godzinach pracy kierowców na stronie internetowej rządu Wielkiej Brytanii.
Jesteś kierowcą lub zarządzasz zespołem kierowców? Dzięki nam rezerwacja biletów promowych jest łatwiejsza niż kiedykolwiek. Przejdź przez proces rezerwacji promów towarowych i tuneli towarowych z naszą funkcją wyszukiwania i rezerwacji Search & Book.
Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny? Zapisz się na naszą listę mailingową i nigdy nie przegap aktualizacji.