Kurierzy, przewoźnicy towarów, firmy przewozowe, kierowcy busów i ciężarówek – bądźcie świadomi przepisów drogowych obowiązujących w Holandii.
Holandia to kraj w zachodniej Europie słynący z faktu, że około 20% terenów leży pod poziomem morza (depresja), a około 50% terenów poniżej 1 metra nad poziomem morza. Ze stolicą w Amsterdamie i bardzo dużą gęstością zaludnienia, Holandia liczy 17 milionów mieszkańców. Posiada terytoria zamorskie na Karaibach: Wyspy Bonaire, Saba i Sint Eustatius, ponadto jest częścią Królestwa Niderlandów, do którego należą także Aruba, Curaçao i Sint Maarten (na Karaibach). Holandia graniczy z Belgią i Niemcami, leży nad Morzem Północnym. Jest krajem założycielskim Unii Europejskiej. Obowiązująca waluta to Euro.
Stena Line oferuje połączenia promowe z Rotterdamu lub z Hoek van Holland do brytyjskich portów Harwich i Killingholme. DFDS Seaways kursuje na trasach z Ijmuiden do Newcastle, z Vlaardingen (Rotterdamu) do Immingham i Felixstowe. Trasa z Rotterdamu do Hull jest obsługiwana przez armatora P&O. Cobelfret oferuje połączenie z Rotterdamu do Purfleet i Killingholme.
Wymagane dokumenty dla kierowcy w Holandii to paszport/dowód osobisty, prawo jazdy oraz list autoryzacyjny od zarejestrowanego właściciela pojazdu z pozwoleniem na jego prowadzenie. Ponieważ Holandia jest częścią UE, kierowcy powinni przestrzegać unijnych przepisów dotyczących czasu pracy i jego monitorowania. Jeśli zapisy tachografu są niekompletne, wymagany jest list z zaświadczeniem. Posiadanie ubezpieczenia zielona karta nie jest obowiązkowe, ale zalecane. Dowód rejestracyjny musi znajdować się w aucie podczas kontroli. Jeśli pojazd nie ma nowej rejestracji z oznaczeniem kraju, musi pojawić się naklejka PL na tylnej szybie.
W przeciwieństwie do innych krajów Europejskich, w Holandii nie ma opłat za korzystanie z autostrad. Zamiast tego obowiązuje system Eurovignette: od pojazdów ważących ponad 12t przewożących ładunki wymaga się opłaty zależnej od czasu spędzonego w kraju. Eurowinieta jest także ważna na drogach kategorii E w Belgii, Luksemburgu, Szwecji i Danii, w każdym z tych krajów obowiązuje ten sam system opłat. W 2008 roku papierowe Eurowiniety zastąpiono wersją elektroniczną. Opłat można dokonać poprzez agentów kart paliwowych lub gotówką/kartą w urządzeniach zlokalizowanych na stacjach benzynowych. Istnieje też możliwość kupienia winiety online: www.eurovignettes.eu/portal/
W planach jest wprowadzenie nowego systemu opłat w drugiej połowie 2016 roku. Nowy system miałby naliczać opłaty wedle przejechanych kilometrów, zamiast dotychczasowego płacenia za czas spędzony w kraju. Będzie to możliwe za pomocą urządzeń GPS. Pomimo braku opłat za drogi, w Holandii można spotkać się z opłatami za przejazd tunelem, takich płatności można dokonać za pomocą kart paliwowych oraz gotówką/kartą.
Wszystkie pojazdy poruszające się po Holandii mogą mieć maksymalnie 4 m wysokości i 2.55m szerokości (2.60 m w przypadku pojazdu chłodniczego). Jeżeli chodzi o długości pojazdów, ciężarówki mogą mieć do 12 m, tiry do 16.5 m a pociągi drogowe do 18.75 m długości. Limity dotyczące wagi pojazdów są następujące: ciężarówki – 2 osie 21.5t, 3 osie 33t , 4 osie 43 t; naczepy – 2 osie 20 t, 3 osie 30 t; tiry – 3 osie 31.5 t, 4 osie 41.5 t oraz 5/6 osi maksymalnie 50 t. Holandia jest jedynym krajem Unii Europejskiej, który zezwala na ruch pojazdów do 50 t. Wszystkie pojazdy o wymiarach przekraczających te wytyczne wymagają autoryzacji od organizacji:
Rijksdienst Wegverkeer
Dept. TET Europaweg 205 Postbus 777 2700 AT Zoetermeer Netherlands (Holandia) Tel 0031 79 345 8309/8314
Restrykcje dotyczące przewozu ładunków ponadgabarytowych występują w czasie godzin szczytu, weekendów oraz konkretnych warunków pogodowych.
Transport ładunków niebezpiecznych jest w Holandii dozwolony w określonych warunkach i pod określonymi restrykcjami. Holandia jest stroną umowy ADR, ale takie towary jak fajerwerki, przedmioty o masie wybuchowej netto większej niż 20 kg i płyny niebezpieczne powyżej 3000 litrów nie mogą być przewożone podczas mokrej pogody lub gdy widoczność jest krótsza niż 200 metrów. Przewóz wszystkich ADR-ów jest zakazany, gdy droga jest oblodzona lub widoczność jest krótsza niż 50 metrów.
Kurierzy, kierowcy busów i ciężarówek powinni znać ograniczenia prędkości obowiązujące w Holandii, ponieważ mandaty są bardzo wysokie. Kurierów i kierowców busów do 3,5 t masy całkowitej obowiązuje ograniczenie do 100/130 km/h na autostradach, 80/100 km na drogach poza miastem i 50 km/h na terenach zabudowanych. Wszystkie pojazdy ważące powyżej 3,5 t masy całkowitej są ograniczone do 50 km/h w terenach zabudowanych i do 80 km/h na drogach poza miastami i autostradach. Niektóre gminy wprowadzają lokalne przepisy obniżające prędkość o kolejne 10 km/h na terenach pozamiejskich – wówczas ograniczenie wynosi 70 km/h. Na terenach mieszkalnych ograniczenie do 30 km/h obowiązuje wszystkie pojazdy.
Mandaty za złamanie przepisów drogowych zaczynają się od 40 euro za niezapięte pasy bezpieczeństwa i 288 euro za brak posiadania certyfikatu ubezpieczenia, aż po 4400 euro mandatu za nieprzestrzeganie zapisów tachografu. Wszystkie mandaty muszą być opłacone na miejscu gotówką. Używanie telefonu komórkowego jest dozwolone tylko w trybie bez używania rąk.
W Holandii nie ma obostrzeń związanych z prowadzeniem pojazdów w niedziele i święta. Istnieją natomiast lokalne przepisy dotyczące strefy niskiej emisji spalin, gdzie kierowcy muszą dostarczyć dowody dotyczące oceny emisji spalin pojazdu. Strefy z tymi wymaganiami oznaczone są jako ‘milieu zone’. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.urbanaccessregulations.eu
Kierowcy wszystkich typów pojazdów powinni pamiętać, by mieć zawsze zapięte pasy bezpieczeństwa, a w wyposażeniu pojazdu znajdował się trójkąt ostrzegawczy. Posiadanie kamizelek odblaskowych, apteczki i gaśnic nie jest obowiązkowe, ale zalecane. Łańcuchy nie są ani obowiązkowe, ani zakazane. W razie zepsucia się pojazdu policja może nalegać, aby odholować auto. Jeżeli taka sytuacja nastąpi, kierowca będzie odpowiedzialny za opłacenie usługi holowniczej w lokalnej firmie.
W razie sytuacji alarmowych wszystkie służby, czyli policja, straż pożarna i karetka są dostępne pod numerem 112
Więcej informacji można uzyskać na stronach:
Holenderski Urząd Transportowy www.verkeerenwaterstaat.nl Stowarzyszenie Holenderskich Przewoźników info@tln.nl Holenderskie Stowarzyszenie Logistyki i Transportu (EVO) evo@evo.nl
United Kingdom
Republic of Ireland
Polska
România
Republica Moldova
Российская Федерация
Украина
Республика Беларусь
Литва
Латвия
Эстония
Deutschland
Schweiz
Österreich
Lichtenstein
Belgien
Luxemburg
Magyarország
Česká republika
Slovenská republika.
España
Italia
Bulgaria