
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego czasami widzisz następujące aktualizacje usług promowych?
Ze względu na pływy, jutrzejszy poranny rejs odpłynie o godzinie 09:40.
Dzieje się tak, ponieważ pływy mogą powodować podnoszenie się i opadanie pokładów statków nawet o 10 metrów z jednej wizyty na drugą.
Najwyższe pływy na świecie można znaleźć w Kanadzie w Zatoce Fundy, która oddziela Nowy Brunszwik od Nowej Szkocji. W niektórych porach roku różnica między przypływem a odpływem w tej zatoce wynosi 16,3 metra, czyli więcej niż wysokość trzypiętrowego budynku! Porty położone bliżej domu, takie jak Holyhead mogą mieć zakres pływów do 6 metrów, podczas gdy Liverpool może pochwalić się prawie 10 metrami. Immingham na wschodnim wybrzeżu może od czasu do czasu osiągać ponad 7 metrów.
Pływy wiosenne
Największe występujące pływy nazywane są pływami wiosennymi. W rzeczywistości nie mają one nic wspólnego z porami roku. Występują w okolicach nowiu i pełni księżyca, kiedy Ziemia, Słońce i Księżyc znajdują się w jednej linii. Siedem dni po wiosennym przypływie Słońce i Księżyc znajdują się względem siebie pod kątem prostym. Kiedy tak się dzieje, wybrzuszenie oceanu spowodowane przez Słońce częściowo niweluje wybrzuszenie oceanu spowodowane przez Księżyc. Powoduje to umiarkowane pływy znane jako pływy Neap, co oznacza, że przypływy są nieco niższe, a odpływy nieco wyższe niż przeciętnie. Pływy Neap występują podczas pierwszej i trzeciej kwadry księżyca, kiedy księżyc jest w połowie pełni.
Linkspan
Niezależnie od tego, co robią planety i gwiazdy, statki muszą łączyć się z lądem w celu załadunku i rozładunku bez żadnych zakłóceń. Rampa, która znajduje się na pokładzie statku na jednym końcu i jest przymocowana do brzegu na drugim, nazywana jest Linkspan. Linkspany (lub rampy brzegowe) mają różne kształty i rozmiary. Niektóre łączą się nawet z masywnymi pływającymi pontonami, takimi jak te widoczne w Killingholme, porcie pływowym na rzece Humber. Te ogromne konstrukcje podnoszą się i opadają wraz z pływami, tworząc pływającą wyspę, do której przymocowany jest linkspan.
Co ciekawe, istnieje wiele rozwiązań dostępnych dla inżynierów w zależności od portu, charakteru dna morskiego, zasięgu pływów i charakterystyki statku. W Fishguard w południowej Walii połączenie zapewnia platforma typu jack-up. Składa się ona z czterech nóg, które dosłownie siedzą na dnie morza i są po prostu "podnoszone" na zapadkach w każdym rogu, krok po kroku, aż do osiągnięcia odpowiedniej wysokości dla panujących warunków pływowych.
Wypełniony betonem komórkowym pływający ponton w Killinghome to masywna konstrukcja o wymiarach 80 x 30 metrów, która jest połączona z lądem za pomocą 80-metrowego dwukierunkowego mostu, który obraca się w górę i w dół, gdy ponton podnosi się i opada wraz z pływami.
Linkspany mogą być zaprojektowane jako konstrukcje stałe, mobilne lub pływające, aby zapewnić bezpośredni lub pośredni dostęp do wszystkich pokładów ładunkowych promów RoRo.
Następnym razem, gdy popłyniesz promem na jednej z 1000 tras oferowanych przez Freightlink, poświęć chwilę, aby podziwiać pomysłowość i umiejętności projektantów i operatorów tych niesamowitych osiągnięć inżynierii. Bez nich harmonogramy najlepszych statków i promów byłyby poważnie zagrożone.