
Viking Line ogłosił plany uruchomienia bezemisyjnej usługi promowej dla przewozów towarowych i pasażerskich, z dostępnymi około 2000 metrami frachtowymi.
Zdjęcie: Viking Line
"Viking Line przygotowuje się do uruchomienia całkowicie bezemisyjnej usługi między Helsinkami a Tallinem. Przełomowa koncepcja statku firmy żeglugowej jest dowodem na to, że zielony korytarz morski przez Zatokę Fińską może zostać zrealizowany już na początku lat 2030. Po realizacji, koncepcja o nazwie Helios byłaby największym na świecie elektrycznym promem pasażersko-samochodowym.
Koncepcja statku Helios opracowana przez Viking Line pokazuje, jak wyglądałby największy na świecie w pełni elektryczny prom pasażersko-samochodowy. Przy pojemności baterii wynoszącej około 85-100 megawatogodzin (MWh), Helios mógłby przetransportować 2000 pasażerów przez Zatokę Fińską w nieco ponad dwie godziny. Długość statku koncepcyjnego wynosi 195 metrów, szerokość 30 metrów, a prędkość około 23 węzłów. Pojemność ładunkowa na pokładzie wynosi około 2 kilometrów. W porównaniu z sylwetką tradycyjnych statków, Helios wyróżnia się przede wszystkim brakiem lejka.
Helios opiera się na współpracy badawczej między Viking Line i stocznią Rauma, a także innymi partnerami. Koncepcja ta została zaprojektowana specjalnie dla trasy Helsinki-Tallinn, ponieważ trasa o długości 80 kilometrów (43 mil morskich) jest idealnie przystosowana do ruchu statków elektrycznych. Statek elektryczny jest zawsze ładowany, gdy statek znajduje się w porcie. Statek wymaga mocy ładowania wynoszącej ponad 30 megawatogodzin.
"Helios zwiastuje nową erę w transporcie morskim, podobnie jak pierwsze statki żaglowe, parowe i motorowe. Koncepcja ta dowodzi, że bezemisyjny transport morski na dużą skalę nie jest już utopią. Największe na świecie w pełni elektryczne promy pasażersko-samochodowe mogą być eksploatowane już na początku następnej dekady. Jesteśmy mocno zaangażowani w realizację ambitnej wizji, którą reprezentuje Helios" - mówi Jan Hanses, dyrektor generalny Viking Line.
Przez lata Viking Line przecierał szlaki dla żeglugi niskoemisyjnej, inwestując setki milionów euro w przełomowe technologie. Viking Grace, dostarczony w 2013 roku, był pierwszym na świecie statkiem pasażerskim wykorzystującym jako paliwo zarówno skroplony gaz ziemny, jak i biogaz. W 2022 roku Viking Grace został połączony z jeszcze bardziej przyjaznym dla klimatu statkiem, Viking Glory. Dzięki tym inwestycjom podróżni Viking Line mogą teraz wybrać biopaliwo za dodatkową opłatą, zmniejszając w ten sposób emisje z ich podróży o 90 procent. Ponadto pierwsi klienci frachtowi Viking Line podpisali umowy na korzystanie z biopaliwa. Bezemisyjna żegluga w Zatoce Fińskiej jest promowana przez projekt FIN-EST Green Corridor, zainicjowany przez miasta Helsinki i Tallin, którego założycielami i członkami są również porty w Helsinkach i Tallinie, estońskie Ministerstwo Klimatu oraz firmy Viking Line, Rederi AB Eckerö i Tallink Grupp.
"To wspaniałe, że oba miasta i ich porty zobowiązały się do stworzenia zielonego korytarza morskiego. Żegluga elektryczna nie jest tworzona wyłącznie przez inwestycje w statki. Wymaga również wydajnej, niezawodnej infrastruktury ładowania w portach. Portem macierzystym dla nowych statków elektrycznych będzie Jätkäsaari, gdzie port w Helsinkach realizuje program rozwoju i rozbudowy do 2032 roku. Postępy w realizacji tego projektu są niezwykle ważne dla naszych własnych planów", mówi Jan Hanses.
Już teraz większość ruchu pasażerskiego i towarowego z portu w Helsinkach jest kierowana do Estonii. Według prognoz Portu Helsinki, ruch pasażerski między portem West Harbour a Tallinem wzrośnie z 5,5 miliona pasażerów w 2024 roku do 11,6 miliona do 2040 roku. Oczekuje się również znacznego wzrostu wolumenu ładunków.
"Trasa Helsinki-Tallin osiągnęła szczególnie dobre wyniki w ubiegłym roku i wierzymy, że wolumen będzie nadal rósł - istnieje duże zapotrzebowanie na połączenia między Finlandią a krajami bałtyckimi. Opłaty za handel emisjami UE i zaostrzające się przepisy co roku nakładają coraz większe obciążenie na ruch morski oparty na paliwach kopalnych, ale technologia bezemisyjna umożliwiłaby nam zwiększenie przepustowości na tej trasie. Naszym celem jest zamówienie dwóch statków elektrycznych na tę trasę, co podwoiłoby naszą obecną przepustowość przez cały rok" - mówi Jan Hanses.
Nowo ogłoszona koncepcja elektrycznego promu pasażersko-samochodowego służy jako podstawa do dalszego planowania i zaproszenia do składania ofert w stoczniach. Wiosną tego roku Viking Line złożył wniosek o dofinansowanie budowy promu do unijnego Funduszu Innowacji.
Prom Viking Helios:
- Długość: Ok. 195 m
- Szerokość: ok. 30 m
- Źródło zasilania: Energia elektryczna (100%)
- Pojemność baterii: 85-100 MWh (zapotrzebowanie na moc ładowania >30 MWh)
- Prędkość: Około 23 węzłów
- Pasażerowie: Około 2 000
- Samochody prywatne: Około 650
- Pojemność ładunkowa: Około 2 000 metrów ładunkowych "