
Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) zostanie wprowadzona dla przesyłek między Wielką Brytanią a Francją 28 kwietnia 2025 roku. Stanie się obowiązkowym wymogiem od 1 września 2025 roku.
Podobnie jak w przypadku GMR, ELO będzie wykorzystywane do informowania organów celnych o pomyślnym zakończeniu wszystkich procesów celnych (przed przybyciem pojazdu do portu).
ELO jest obowiązkiem przewoźnika.
Dlaczego wprowadza się ELO?
Wprowadzenie ELO pozwoli zaoszczędzić czas kierowców w porcie.
Gdy wszystkie dokumenty i dane wymagane do przekroczenia granicy (takie jak ENS, deklaracje importowe, eksportowe i tranzytowe) zostaną połączone w jeden kod kreskowy ELO, kierowca będzie musiał podać tylko jedną informację podczas odprawy zamiast wielu oddzielnych. Umożliwi to „połączenie” pojazdu i deklaracji.
Jak to działa?
Przed podróżą promem
Przed przybyciem do portu przewoźnicy będą musieli wyznaczyć twórcę ELO, który zarejestruje konto Prodouane i prześle dane do aplikacji ELO.
Podczas odprawy kierowca przedstawi swój GMR i pojedynczy kod kreskowy ELO.
Na promie
Podczas przeprawy zostanie przeprowadzona analiza ryzyka, a kierowca będzie mógł zobaczyć status pojazdu na ekranach wyświetlaczy. Dzięki temu kierowca będzie wiedział, dokąd się udać po zjechaniu z promu lub promu wahadłowego.
Po podróży promem
Po opuszczeniu promu pojazd zostanie skierowany na jeden z dwóch pasów - zielony pas, jeśli nie są wymagane dalsze kontrole, oraz pomarańczowy pas, jeśli wymagane są dodatkowe kontrole lub jeśli analiza ryzyka nie została jeszcze zakończona.
Jeśli kierowca zostanie skierowany na zielony pas, może normalnie opuścić port. Jeśli kierowca zostanie skierowany na pomarańczowy pas, będzie musiał udać się do urzędu celnego w punkcie pierwszego wjazdu.
Pełna lista kontrolna ELO dla przewoźników
-
Wybór menedżera ELO
Menedżer ELO to osoba, która będzie odpowiedzialna za grupowanie informacji i składanie wniosków o ELO.
-
Rejestracja konta Prodouane
Menedżer ELO będzie musiał utworzyć konto Prodouane, aby zarządzać swoimi ELO.
-
Przekaż menedżerowi ELO wszystkie istotne dane
Obejmuje to ENS, który jest obowiązkowym wymogiem dla wszystkich wniosków ELO.
-
Złożenie wniosku/ów o ELO
Menedżer ELO będzie musiał utworzyć wniosek ELO dla każdego pojazdu (w tym pustych pojazdów). Gdy wszystkie formalności zostaną przesłane do dokumentu ELO, zostaną one sprawdzone w celu potwierdzenia, że są one obecne i mają odpowiedni status.
Upewnij się, że kierowca posiada pojedynczy kod kreskowy ELO
Kierowca musi okazać ELO podczas odprawy. Na pokładzie promu zostanie podjęta decyzja, czy wymagane są dalsze kontrole.
Na tej podstawie zostanie ustalone, czy kierowca powinien zjechać z promu zielonym czy pomarańczowym pasem (patrz wyżej).
Tworzenie i zarządzanie ELO jest jeszcze łatwiejsze dzięki Freightlink.
Zgodność z przepisami
Nasz generator przepustek portowych umożliwia generowanie przepustek portowych w ramach rezerwacji promów.
Od GMR i PBN po ELO (wkrótce), generator ma wszystko, czego potrzebujesz, aby zachować zgodność z przepisami.
Dowiedz się więcej o generatorze przepustek portowych Freightlink, aby uzyskać specjalistyczne rozwiązania celne.
Czy ten artykuył był przydatny? Zapisz się na naszą listę mailingową dotyczącą transportu i nigdy nie przegap najnowszych aktualizacji.