
Przemysł transportu morskiego zmierza w kierunku przyszłości zerowej emisji dzięki połączeniu nowych, zaawansowanych technologicznie statków i stosowaniu czystszych paliw w istniejących flotach. Transformacja ta jest szczególnie widoczna na Morzu Bałtyckim, gdzie przedsiębiorstwa żeglugowe dokonują znacznych inwestycji w zrównoważone rozwiązania, aby osiągnąć ambitne cele w zakresie dekarbonizacji.
Wejście Polski do zielonej floty: Jantar Unity
15 września 2025 r. Polska osiągnęła znaczący kamień milowy, wprowadzając do eksploatacji Jantar Unity, pierwszy z nowej klasy nowoczesnych promów typu Ro-Pax zbudowanych dla projektu POLSCA Baltic Ferries. Statek, zbudowany w Stoczni Gdańskiej, przechodzi obecnie próby na pełnym morzu, co jest kluczowym etapem przed wprowadzeniem go do eksploatacji na początku 2026 r.
Nowa klasa promów jest świadectwem zaawansowanej inżynierii okrętowej. Każdy statek będzie miał 195,6 metra długości i 32,2 metra szerokości, a jego powierzchnia ładunkowa dla ciężarówek i samochodów osobowych wyniesie 4100 metrów. Promy będą mogły pomieścić do 400 pasażerów i 50 członków załogi, a ich maksymalna prędkość wyniesie 19 węzłów.
To, co wyróżnia Jantar Unity, to zaawansowany hybrydowy układ napędowy. Zamiast tradycyjnych silników wysokoprężnych wykorzystuje on cztery silniki napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG) w połączeniu z systemem wspomagania akumulatorowego. LNG jest paliwem przejściowym, które drastycznie zmniejsza emisję CO2 i eliminuje szkodliwe zanieczyszczenia, takie jak tlenki siarki. Układ hybrydowy obejmuje również pędniki azymutalne na rufie i dziobie, które znacznie poprawiają manewrowość, ułatwiając i zwiększając bezpieczeństwo dokowania.
Inwestycja Polskie Promy, spółki będącej wspólnym przedsięwzięciem czołowych polskich operatorów morskich, ma na celu wzmocnienie pozycji kraju na Morzu Bałtyckim poprzez wykorzystanie technologii przyjaznych dla środowiska.
Viking Line rozszerza transport towarowy bez użycia paliw kopalnych
Ekologiczna transformacja nie dotyczy tylko nowych statków — dotyczy również czystszej eksploatacji. Od 1 września 2025 r. Viking Line Cargo oferuje transport bez paliw kopalnych na wszystkich trzech trasach (Turku–Sztokholm, Helsinki–Sztokholm i Helsinki–Tallinn).
Inicjatywa ta jest możliwa dzięki znacznemu wzrostowi wykorzystania skroplonego biogazu (LBG), certyfikowanego europejskiego biopaliwa. Viking Line nawiązało współpracę z Gasum, aby zwiększyć zakupy LBG w tym roku do co najmniej 3800 ton, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 600 tonami zużytymi w 2024 r. Posunięcie to pokazuje, że firmy mogą wywrzeć znaczący wpływ na środowisko, stosując zrównoważone paliwa w swoich istniejących flotach.
Klasa „Hansa Superstar” firmy Finnlines przystosowana do metanolu
Finnlines również wzmacnia swoje zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju, wprowadzając nową klasę statków dostosowanych do trasy Finlandia–Niemcy. Firma ogłosiła zamówienie trzech statków Ro-Pax nowej generacji, należących do nowo wyznaczonej klasy „Hansa Superstar”. Statki te, budowane przez stocznię China Merchants Jinling Shipyard, mają zostać dostarczone w latach 2028–2029.
Statki te zostały zaprojektowane z myślą o przyszłości żeglugi. Są one wyposażone w silniki zdolne do pracy na metanolu, kluczowym „paliwie przyszłości”, które pozwala osiągnąć „zerową emisję netto”. Zoptymalizowana konstrukcja kadłuba i śruby napędowej statków, wraz z energooszczędnymi systemami zarządzania energią i gotowością do zasilania z lądu, ma zmniejszyć emisję CO2 na jednostkę transportowanego ładunku o ponad 50% w porównaniu z obecnymi statkami na tych samych trasach.
W ramach szeroko zakrojonego programu budowy nowych statków Grimaldi Group, statki Hansa Superstar łączą zrównoważony rozwój z podwyższonym komfortem pasażerów, oferując nowoczesne kabiny, liczne restauracje, spa i bar z panoramicznym widokiem. Inwestycja ta odzwierciedla szerszy trend w branży, w którym zrównoważony rozwój idzie w parze z wysoką jakością usług.
Przykłady te – od nowych konstrukcji hybrydowych i modernizacji po rozszerzone wykorzystanie biopaliw i zamówienia statków przyszłościowych – ilustrują dynamiczny i kompleksowy charakter transformacji przemysłu morskiego. Zmiana ta nie jest odległym celem, ale serią konkretnych, trwających projektów, które zmieniają sposób transportu towarów i osób drogą morską.
Nawigacja w kierunku zrównoważonej przyszłości transportu
W miarę jak branża promowa i transportowa wkracza w nową, bardziej ekologiczną erę, wybór odpowiedniego rozwiązania transportowego staje się ważniejszy niż kiedykolwiek.
Jako wiodący agent sprzedaży biletów transportowych, Freightlink łączy przewoźników, kierowców, kurierów i producentów w całej Europie, oferując opłacalne rozwiązania transportowe obejmujące promy, kolej i tunele. Niezależnie od tego, czy jesteś małą firmą, czy dużą korporacją, pomagamy Ci sprawnie poruszać się po zmieniającym się świecie zrównoważonej żeglugi.