
Niezależnie od tego, czy korzystasz z Freightlink często, czy może tylko kilka razy w roku, o ile nie przemieszczasz się Eurotunelem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przewozisz swój ładunek promem.
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, w jaki sposób promy unoszą się na wodzie? Te potężne konstrukcje wykonane z żelaza i stali po prostu nie powinny unosić się na wodzie, prawda?
Przyjrzyjmy się kilku podstawom nauki, abyś mógł zaimponować swoim znajomym kierowcom, gdy będziesz siedział przy kawie podczas następnej przeprawy Dover-Calais...
Tonie czy unosi się na wodzie?
To, czy obiekt tonie, czy unosi się na wodzie, nazywane jest „wypornością”. Wyporność ma miejsce, gdy obiekt „wypiera” lub odpycha wodę. Pomyśl o pełnej szklance wody. Jeśli wrzucisz kostkę lodu do szklanki, część wody wyleje się. Ilość wody, która się wyleje będzie równa ilości miejsca, które zajmuje kostka lodu. Jeśli wejdziesz do wanny, gdy jest zbyt pełna, woda rozleje się wszędzie.
Ale ta woda będzie taka sama jak przestrzeń, którą zajmujesz wchodząc do wanny.
Wszystko zależy od wyporności
Statki są projektowane tak, aby wypierały jak najwięcej wody. Zwykle są one bardzo szerokie, zwłaszcza statki towarowe, ponieważ muszą być w stanie udźwignąć większy ciężar. Wyporność odnosi się do tego, jak dobrze coś pływa lub tonie. Jeśli coś jest w stanie unosić się na wodzie, jest klasyfikowane jako wyporne.
Mimo że promy są naprawdę duże, są również puste i nie tak ciężkie, jak mogłoby się wydawać. Złota zasada mówi, że coś zatonie, jeśli jest cięższe niż woda, którą wypiera. Dlatego kula do kręgli zatonie, ale piłka nożna będzie unosić się na wodzie. W przypadku promu grawitacja naciska na łódź, ale wyporność pomaga jej utrzymać się na powierzchni, ponieważ nie jest tak ciężka, jak przestrzeń, którą zajmuje.
Mamy więc podstawowe informacje od Freightlink. Aby zobaczyć, jak siła wyporu działa w prawdziwym życiu, zarezerwuj następną przeprawę promową już dziś.