EuroCombi

Wymagania licencyjne dla kierowców w ruchu międzynarodowym

Wymagania licencyjne dla kierowców w ruchu międzynarodowym

W dzisiejszych czasach wielu kierowców podróżuje w ruchu międzynarodowym przewożąc towary z kraju do kraju, w szczególności jeśli chodzi o kierowców samochodów dostawczych typu van/bus – pracujących na własny rachunek i niezależnych kurierów. Duża część z tej grupy posiada tradycyjne prawo jazdy, nic ekstra nie jest potrzebne, aby prowadzić pojazd przewożący paletę lub dwie po kontynencie.

Jednak co w przypadku większych pojazdów, takich jak ciężarówka? Co jest wymagane, jaki rodzaj prawa jazdy?

Być może masz za sobą zdany egzamin uprawniający do prowadzenia samochodu lub naczepy, ale chciałbyś/łabyś spróbować czegoś nowego - jazdy czymś większym, jak ciężarówka lub tir, istnieje duże prawdopodobieństwo konieczności zdania egzaminu rozszerzonego, jak również wymagana będzie świadomość możliwości pojawienia się dodatkowych zagrożeń, w które możesz być zaangażowany/a w związku z prowadzeniem pojazdu ciężarowego, tira czy cysterny.

Jeśli nigdy nie byłeś/aś za kółkiem pojazdu towarowego, przygotuj się na niespodziankę.

Jazda za kierownicą większego pojazdu

Dużo się różni? W rzeczywistości różnice są znaczące w porównaniu z prowadzeniem samochodu osobowego. Po pierwsze, pojazd ciężarowy to tak naprawdę pojazd z przyczepą. Czy kiedykolwiek próbowałeś/aś cofać pojazd z przyczepą, kiedy jest widoczny tył pojazdu, który jest wyższy niż pojazd osobowy, który znasz? Jest to trochę bardziej skomplikowane, ale gdy już wiesz, na co zwracać uwagę, prowadzenie pojazdu z przyczepą nie będzie stanowić problemu!! Zakręty również bywają problematyczne, bo trzeba liczyć się z tym, że potrzebne jest nam więcej miejsca a także z faktem, iż pojazd i naczepa nie pokonają skrętu w tej samej linii i pod tym samym kątem – pojawić się może zagrożenie jazdy na skos oraz niebezpieczeństwo potrącenia pieszych – trzeba być bardzo ostrożnym.

Weźmy na przykład liczbę tegorocznych warszawskich rowerzystów, których śmierć spowodowana była nieuważną jazdą kierowców pojazdów towarowych - często z powodu wielu przyczyn, kierowcy ciężarówek nie widzą wszystkich krawędzi, rogów pojazdów, za kółkiem których siedzą, widoczność nie jest tak duża, jak w przypadku prowadzenia osobówki. Jest to głównym powodem, dla którego testy prawa jazdy na samochód są inne niż w przypadku pojazdu towarowego.

W Polsce, minimalny wiek do kierowania pojazdem określony jest ustawą, jaka weszła w życie w styczniu 2013 roku.

W dniu 16-ych urodzin można starać się o podejście do egzaminu uprawniającego do prowadzenia pojazdów kategorii A1,B1, T (motocykle o pojemności skokowej silnika nie więcej niż 125 cm3, i mocy nie więcej niż 11kW, 3-kołowy i 4-kołowy samochód osobowy o masie do 550kg, zespół pojazdów o dł do 7,5m złożony z ciągnika rolniczego i przyczepy wieloosiowej).

W wieku 18 lat możliwe jest prowadzenie pojazdów typu A2, B, B+E, C1, C1+E.

Co oznaczają poszczególne kategorie pojazdów / prawa jazdy?

A2 - motocykle o mocy do 35 kW.

B - pojazd samochodowy o masie całkowitej do 3,5t (nie wliczając autobusu / motocykla), rower, motorower, ciągnik rolniczy (z przyczepą lekką), pojazd wolnobieżny (z przyczepą lekką), pojazd zaprzęgowy.

B+E - samochód osobowy z przyczepą o masie całkowitej nie mniej niż 1t ( wymogiem jest uprzednie zdanie prawa jazdy kat.B).

C1 - pojazd o j masie całkowitej więcej niż 3,5t i nie więcej niż 7,5t, ciągnik rolniczy, pojazd wolnobieżny (wymogiem jest uprzednie zdanie prawa jazdy kat.B ).

C1+E - zespół pojazdów o długości nie mniej niż 8m z samochodem ciężarowym (kat. D1) i przyczepą o masie nie mniej niż 2t (wymogiem jest uprzednie zdanie prawa jazdy kat.BC1).

Ważnym jest, że jeśli utraci się prawo jazdy samochodem, można również stracić uprawnienia do kierowania pojazdem dostawczym (vanem), ciężarowym lub autobusem, jeśli posiada się takowe uprawnienia.

Pamiętaj zatem, aby nie narażać się na żadne tymczasowe utraty prawa do prowadzenia pojazdu, bo jeśli prowadzenie ciężarówki czy vana jest twoim środkiem utrzymania, łatwo można utracić takie źródło dochodu.

Przeczytaj więcej na temat kierowców za granicą:

1.Elastyczność Kluczowym Słowem w Nowej Odsłonie Logistyki

2.Jakie są zalety bycia zawodowym kierowcą?

3.Bycie kierowcą zawodowym-Samozatrudnienie a Umowa Zlecenie

4. Lepsze kupno pojazdu czy leasing?

5.Kierowca- właściciel - czyli jak zacząć?

6.Wskazówki dla kierowców za granicą

7. Wymagania licencyjne dla kierowców w ruchu międzynarodowym

8. Kierowcy ciężarowi działają na skale międzynarodową

14 Wrzesień 2015

Szukaj i rezerwuj

śr., 23 sie 2017
czw., 24 sie 2017
Potrzebna pomoc