DAF lorry truck platooning challenge

Truck platooning jako szansa na zmianę środowiska transportu.

Jedną z najbardziej obiecujących i najszybciej rozwijających się metod transportu jest Truck Platooing. Firmy takie jak DAF, Iveco, Scania oraz Volvo chętnie inwestują swoje środki w ten system.

Czym jest Truck Platooning?

Truck platooning, czyli zintegrowane konwoje, jest systemem polegającym na takim połączeniu grupy jadących w kolumnie samochodów ciężarowych, by wszystkie kolejne pojazdy automatycznie dostosowywały swoje zachowanie do tego pierwszego. Dzięki temu tylko jeden pojazd musi mieć kierowcę, reszta kopiuje jego zachowanie.

Zalety tej metody transportu:

  • Bezpieczeństwo
  • Mniejsze zużycie paliwa, ponieważ pojazdy poruszają się blisko siebie i w jednolitej prędkości
  • Mniejsza emisja dwutlenku węgla
  • Pojazdy w konwoju zajmują mniej miejsca

Zalety korzystania z tej metody sięgają również poza sam transport. Rozwój technologii i samo-poruszające się pojazdy mają potencjał zoptymalizować inne dziedziny.

European Truck Platooning Challenge 2016

Pierwszy eksperyment miał miejsce w 2016 roku, w którym wzięły udział takie firmy jak: MAN, Daimler, Scania, Volvo, IVECO oraz DAF. Pojazdy przejechały po drogach publicznych z kilku Europejskich państw (Szwecja, Dania, Niemcy, Belgia) do Holandii.

Celem tego eksperymentu było praktyczne spojrzenie na to zagadnienie i wyciągnięcie odpowiednich wniosków. Przeprowadzono testy biorąc pod uwagę bezpieczeństwo na drodze, wydajność paliwową oraz środowisko.

Uregulowania Prawne w Europie

Uregulowania prawne były jednym z głównych tematów. Obejmowało to zagadnienie czy wszystkie europejskie państwa zezwolą na poruszanie się zintegrowanych konwojów po ich drogach. Inne poruszane tematy:

  • Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
  • Budowa autostrad
  • Dostęp do tuneli
  • Truck platoon – jak rozpoznawać i oznaczać
  • Maksymalna prędkość

Truck platoon manufacturersTruck Platoon – Kierowcy

Kierowcy zaangażowani w wyzwanie byli zawodowymi kierowcami oraz kierowcami testowymi fabryki. Wszyscy mieli wiedzę na temat systemu i doświadczenie z truck platoon. Większość kierowców stwierdziła, że największą różnicą między kierowaniem jedną ciężarówką a konwojem była świadomość, że są częścią jednego długiego systemu. Wpływ na innych uczestników ruchu drogowego również był ogromny. Niektórzy kierowcy wjeżdżali pomiędzy konwój inni wyprzedzali.. co nie jest zalecane.

Kolejny krok

Ogólnie rzecz biorąc, European Truck Platooning Challenge 2016 okazało się sukcesem. Zarówno zalety, jak i wady korzystania z Truck Platooning były szeroko omówione. Kolejnym krokiem będzie rozpowszechnienie Truck Platooning na cały kontynent.

13 Marzec 2017

Szukaj i rezerwuj

śr., 23 sie 2017
czw., 24 sie 2017
Potrzebna pomoc