van driver's speedo representing for truck drivers in general

Niemcy zatwierdzają stawkę płacy minimalnej dla kierowców samochodów ciężarowych

O tej informacji niewiele mówiło się w mediach ale w kwietniu 2014 roku Rząd Federalny Niemiec zatwierdził projekt ustawy wprowadzającej stawki ustawowej płacy minimalnej na terytorium Niemiec. Taka płaca minimalna istnieje w Zjednoczonym Królestwie już od kilku lat. Jednak wprowadzenie takiej płacy w Niemczech wywiera ogólny wpływ na brytyjski sektor transportowy oraz na kierowców samochodów ciężarowych. W jaki sposób jest to możliwe?

Powodem dla którego o tym teraz mówimy jest fakt, że ustawę musi jeszcze zaaprobować parlament Niemiecki. Jaki ma to związek ze zwyczajnym kierowcą ciężarówki? Po pierwsze, taka nowa stawka płacy minimalnej dotyczy wszystkich sektorów, więc będzie również mieć wpływ na sektor transportu i logistyki. Każdy pracownik (lub kierowca samochodu dostawczego, ciężarowego, kurier/przewoźnik) przejeżdżający przez terytorium Niemiec będzie podlegać nowym przepisom prawa. Zatem, jeżeli jesteś kierowcą samochodu transportowego korzystającym z przeprawy promem na trasie z Dover do Calais i jedziesz przez teren Niemiec aby dotrzeć na Łotwę lub do Estonii, lub do Danii, będzie ci przysługiwać otrzymanie ci ustawowej płacy minimalnej.

Wysokość kwoty ustalono na 8,50€ na godzinę (zgodnie z bieżącym kursem wymiany jest to około 6,60£). Zatem, zgodnie z prawem za każdy okres czasu spędzony na pracy jako kierowca na terenie Niemczach pracownik podlega przepisom tego właśnie prawa. Aktualnie, kwota 8,50€ może nie mieć bezpośredniego wpływu na brytyjskich kierowców transportowych którzy zwykle otrzymują wyższą stawkę (w rzeczywistości minimalna stawka płacy za godzinę przy w Zjednoczonym Królestwie, podając w EUR, wynosi 7,80€, czyli mniej niż odpowiednik tej płacy w Niemczech) ale za to mocno uderzy w kierowców podróżujących w przeciwnym kierunku. Na przykład, każdy kierowca ciężarówki przyjeżdżający z terenu Europy Wschodniej lub z krajów Morza Bałtyckiego na teren Europy Zachodniej i do Zjednoczonego Królestwa będzie jechać przez obszar Niemiec ponieważ jest to zdecydowanie bardziej bezpośrednia i szybsza trasa na dotarcie do portów w Hamburgu, Rotterdam, Calais, i Amsterdamie aby stamtąd wyruszyć dalej promem.

Może to mieć przez długi czas wpływ na koszty przewozu – zmiany kulturowe?

W rezultacie, wiele firm i przedsiębiorców z Europy środkowej i zachodniej które zawarły już wcześniej umowy handlowe z brytyjskimi partnerami, będących firmami transportowymi i/lub zajmującymi się importem, będzie prawdopodobnie miało uzgodnione koszty przewozu zbyt niskie aby spełnić wymogi zwiększonych stawek płacy w Niemczech, zwłaszcza jeżeli ich kierowcy jeżdżą przez ten teren.

Ponadto, obecnie w Zjednoczonym Królestwie jest zbyt mało wykwalifikowanych i doświadczonych przewoźników, kurierów i kierowców samochodów ciężarowych co jest spowodowane nowymi przepisami UE wymagającymi dodatkowego szkolenia starszych kierowców, i zmniejszyła się liczba młodszych kierowców rozpoczynających prace w sektorze transportu drogowego i logistyki. Mówiono o tym ponownie we wrześniu 2014 roku w obawie, że dostawy w okresie przed Świętami Bożego Narodzenia nie dotrą do celu na czas. Jednak, kierowcy z Europy Wschodniej i Środkowej wypełniają te luki zastępując tradycyjnych brytyjskich kierowców ciężarówek w miarę gdy ci są coraz starsi, odmawiają podjęcia dodatkowych szkoleń wymaganych na mocy przepisów prawa unijnego, i odchodzą na emeryturę.

Główną kwestią powyższego jest fakt, że teraz luki wypełniają kierowcy z Europy Wschodniej, samodzielnie stawiających czoła swoim własnym problemom z przekonaniem swoich pracodawców do zapłacenia im minimalnej stawki określonej przez Niemcy. Ci którzy nie chcą łamać prawa, oraz wielu kierowców, będą unikać przejazdu przez teren Niemiec co zwiększy długość trasy i koszty. Nie patrząc na wpływ na brytyjski import i eksport – rząd brytyjski ma zgodny plan na zwiększenie brytyjskiego eksportu w okresie nadchodzącej dekady, ale do tego potrzeba doświadczonych i przeszkolonych kierowców – czyli właśnie takich jakich brakuje.

Mimo to, taki projekt nowej ustawy w Niemczech, choć krytykowany i potępiany przez lokalne środowiska małych i średnich przedsiębiorców, może być mile widziany w niektórych sektorach w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do pozornie niezrównoważonego rynku pracy gdzie pytania o członkowstwo w UE, napływ ludności z zagranicy, oraz zwiększona konkurencyjność są częścią kwestii odległego jeszcze w czasie głosowania w wyborach w Zjednoczonym Królestwie.

09 Listopad 2015

Szukaj i rezerwuj

sob., 19 sie 2017
ndz., 20 sie 2017
Potrzebna pomoc