Jak wyjście Wielkiej Brytani z Uni Europejskiej wpłynie na Polski & Europejski rynek międzynarodowego transport?

Wielka Brytania, jak również reszta Europy I oczywiście cały świat muszą pogodzić się z wiadomością o Brexicie, rynki finansowe i gospodarcze wstrzymały oddech na myśl o katastrofalnym spadku waluty Wielkiej Brytanii – funta.

Przewidywane wyniki głosowania wskazywały na pozostanie Wielkiej Brytanii w Uni Europejskiej co tylko wzmocniało wartość funta. Gdy stopniowo ujawniono wyniki wyborów a wyjście z Uni wydawało się coraz bardziej realne wartość brytyjskiej waluty na światowych rynkach zaczęła spadać, zwłaszcza w stosunku do amerykańskiego dolara. W stosunku do euro wartość funta obniżyła się z 1,3 £ do 1,2 £ po zliczeniu głosów.

Gdy tylko londyńskie rynki zostały otwarte wartość funta obniżyła się jescze bardziej, jednakże od tamtej pory funt wydaje się utrzymywać na tym samym poziomie w stosunku do Euro (1,2£)

Co to oznacza dla polskich (niemieckich) kurierów?

Biznes, jak zwykle! Około 70 % wszystkich towarów importowanych do Wielkiej Brytanii, transportowane jest za pośrednictwem kanału La-Manche. Ilość towarów na tych trasach z roku na rok (DFDS/P&O/Eurotunnel) jest echem dla brytyjskiej gospodarki, które konsekwentnie przynosi wzrost.
W związku z tym , wzrost Dover wyniósł - 4,5 % w tym roku ( do połowy maja 2016 roku ) , a brytyjska gospodarka 2,1% w skali rocznej.

Jeśli gospodarka Wielkiej Brytanii utrzymana jest na jednakowym, dobrym poziomie, więcej towarów będzie importowanych z Europy. Mówiąc najprościej spowoduje to wzrost zapotrzebowania na transport transgraniczny.

Jaka jest zatem długoterminowa prognoza dla UK?

W perspektywie średnio- i długoterminowej wszyscy czekają, aby zobaczyć, co przyniesie przyszłość dla Wielkiej Brytanii i jej europejskich partnerów handlowych. Agencje ratingowe (S & P i Fitch, oceniające zdolność danego kraju do zapłaty długu), obniżyły zdolność Wielkiej Brytanii od najwyższej potrójnego "A" do stałego AA. Punktem krytycznym w tym rankingu w przyszłości będzie umowa handlowa z UE, po wyjściu Wielkiej Brytanii z Uni Europejskiej. Warto podkreślić, że do Wielkiej Brytanii importowanych jest więcej towarów z UE niż Wielka Brytania eksportuje do UE, z różnicą w kwocie 123 mld zł lub 23 mld Euro! Ta nierównowaga w handlu jest oczywista i jest również głównym powodem, dla którego bardzo często transportujący towar z UE do Wielkiej Brytani wracają z pustymi naczepami.

Każda przyszła umowa handlowa będzie musiała być starannie wynegocjonowana między UE i Wielką Brytanią, aby zminimalizować wpływ na przepływ towarów. Bardzo ważne jest dla polskiej (niemieckiej) gospodarki, a w szczególności dla polskiego transportu, aby unijni politycy i brytyjski rząd potrafili znaleźć drogę do utrzymania swobodnego przepływu towarów w obu kierunkach.

Czy będzie to miało wpływ na brytyjskich kurierów?

Branża transportowa w UK opiera się również na wzroście podstawowej gospodarki. Z populacją przekraczającą 64 milionów ludzi, Wielkiej Brytania ma jeden z najwyższych wskaźników konsumpcji w Europie. Popyt konsumpcyjny będzie się rozwijać w tandemie z silnego wzrostu gospodarki, która była cechą wydajności brytyjskiego rynku w ciągu ostatnich lat.

Należy jednak zauważyć, że sektor transportu drogowego w Wielkiej Brytanii posiada malejący odsetek towarów transportowanych z Europy do Wielkiej Brytanii, rynek ten zdominowany jest przez polskich przewoźników (europejskich).

Gdy Wielkiej Brytania odstąpi od UE dewaluacja funta i związane z tym rosnące koszty ropy naftowej, spowodują w rezultacie większą liczbę polskich (europejskich) przewoźników obsługujący rynek brytyjski.

06 Lipiec 2016

Szukaj i rezerwuj

śr., 23 sie 2017
czw., 24 sie 2017
Potrzebna pomoc