Magazyn Cargo

Bycie kierowcą zawodowym: samozatrudnienie a umowa zlecenie

Wiele osób, które decydują się na zawód kierowcy pojazdu komercyjnego w drogowym ruchu międzynarodowym kierują się chęcią wykonywania tej profesji jako gwaranta bezpieczeństwa stabilności i ciągłości zatrudnienia.

Oczywiście, jest to prawdą, gdy uda nam się zdobyć pracę w niezawodnej firmie przewozowej czy kurierskiej cenionej w branży. Będąc w stanie stwierdzić, że jest się zatrudnionym przez jedną z prestiżowych firm w sektorze transportu równoznaczne jest z sukcesem.

W ostatnich latach, wielu przewoźników poszukuje siły roboczej, która pozwoli im na szybkie reagowanie na wymogi zmieniającego się rynku, a jednocześnie zwolni ich z niektórych obowiązków w odniesieniu do kierowców, takich choćby, jak płacenie podatków, ubezpieczenia społecznego czy kosztów służbowych.

Kierowców, z drugiej strony, często przyciąga perspektywa uzyskania "pełnego wynagrodzenia" za pracę, które wpada prosto w ich ręce, lub raczej, na konta bankowe, co w następstwie umożliwia zrównoważenie kosztów związanych z codziennym utrzymaniem własnego pojazdu a także obowiązku płacenia podatkowych.

Samozatrudnienie czyli "bycie niezależnym"Freight van driver using a radio to contact his office

Jako "wolny strzelec" kierowca pozostaje na łasce rynku uzależnionego od typu towarów, które można przewozić danym pojazdem. Tak więc, na przykład, jeśli twój pojazd przystosowany jest do przewożenia owoców i warzyw, prawdopodobnie mnóstwo pracy znajdziesz w sezonie zbiorów plonów upraw. Oznaczać to również może, że twoja praca będzie spowolniona, gdy sezon zbiorów dobiegnie końca. Wiele osób zarabia tą drogą na życie - przewożąc towary, na które jest szczególny popyt w danym sezonie, a następnie przerzucając się na transport innych towarów poza sezonem, co pozwala na swobodne kontynuowanie zajęcia przez większosc roku kalendarzowego.

Warto również mieć na uwadze recesję gospodarczą Wielkiej Brytanii - wzrost w tym roku jest dość powolny, zaś z drugiej strony gospodarka rośnie, a co się z tym wiąże to rosnący popyt na towary i usługi, na czym automatycznie zyskuje przewoźnik czy kurier. Brytyjskie porty takie, jak Calais, Holyhead i Folkstone obserwują więcej i więcej kierowców vanów, ciężarówek transportujących towary na przeprawach promowych do wielu krajów UE.

Korzyści z bycia "Kierowcą kontraktowym"

Z drugiej strony, jeśli znajdziesz pracę jako kierowca na umowę, będziesz mógł czerpać dodatkowe korzyści z przywileju zatrudnienia takie, jak bezpieczeństwo dotyczące pracy np. prawo do roszczenia o nieuzasadnione zwolnienie z pracy, jeśli czujesz, że powody jakie pracodawca podał przy wypowiedzeniu były niesprawiedliwe, jak również prawo do zasiłku chorobowego.

Inną zaletą znalezienia pracy etatowej w firmie to fakt, że podatki i ubezpieczenie społeczne pokrywane są przez pracodawcę na najbardziej korzystnych warunkach z uwagi na to, że wewnętrzne procedury księgowe i operacyjne obowiązujące pracodawców regulowane są przez władze podatkowe i rządowe i są bardziej konkurencyjne w przypadku umów dla kierowców.

Zalety "pracy na własną rękę" - tu należy pamiętać, że istnieje czarny rynek, rosnący w sektorze logistyki i promów towarowych - zwłaszcza, że ​​tak wiele towarów wysyłanych jest za granicę, przez i do krajów, w których obowiązują rożnorodne zasady dotyczące stanu zatrudnienia i opodatkowania kierowców. Inną ważną różnicą między kierowcą kontraktowym a kierowcą pracującym na własny rachunek, to fakt, że w przypadku tego pierwszego, pracodawca jest odpowiedzialny za zapewnienie odpowiedniego składkowego systemu emerytalnego, w którym skladki są automatycznie pobierane z pensji. W przypadku kierowcy pracującego na własną rękę to on/ona musi zadbać o indywidualny plan emerytalny. To niekoniecznie musi oznaczać cos negatywnego, a raczej wprost przeciwnie, może być zaletą, ponieważ umożliwia kierowcy większą kontrolę nad własnymi finansami.

Pozytywny wplyw na wybór samozatrudnienia ma również wzrost gospodarczy i korzyści dla kierowców pracujących na własny rachunek, którzy dzięki "dobrym czasom" mogą wygenerować pokazny dochód trafiajacy wprost na ich konto. Oznacza to, że ten typ zatrudnienia może okazać się bardzo lukratywny pod względem finansowym dla wszystkich tych, którzy pracują na własny rachunek, pozwalając przy tym na zachowanie pewnego stopnia elastyczności oraz kontroli własnej pracy. W zależności od osobistych zobowiązań (np. zobowiązania rodzinne itp.), kierowcy mogą dowolnie wybierać zlecenia transportowe, które dostępne są dla członków popularnych giełd towarowych i tym samym zwiększyć lub ograniczyć swój harmonogram pracy. To jest coś, co nie może być opcją dla pracujących "na umowę". Nie trzeba dodawać, że perspektywa uzyskania "pełnego wynagrodzenia" za pracę trafiającego prosto na konta bankowe, powoduje, że kierowcy mogą zarobić więcej na zleceniu niż ci, którzy podlegają pracodawcy.

Przeczytaj więcej na temat kierowców ciężarowych

1.Elastyczność Kluczowym Słowem w Nowej Odsłonie Logistyki

2.Jakie są zalety bycia zawodowym kierowcą?

3.Bycie kierowcą zawodowym-Samozatrudnienie a Umowa Zlecenie

4. Co jest lepsze : zakup pojazdu czy leasing?

5.Kierowca- właściciel - czyli jak zacząć?

6.Wskazówki dla kierowców za granicą

7. Wymagania licencyjne dla kierowców w ruchu międzynarodowym

8. Kierowcy ciężarowi działają na skalę międzynarodową

26 Maj 2015

Szukaj i rezerwuj

śr., 23 sie 2017
czw., 24 sie 2017
Potrzebna pomoc