Od stycznia 2021 r. konieczne będzie spełnienie następujących nowych wymogów, aby zapewnić dalszy przepływ towarów na trasach UE do i z Wielkiej Brytanii.

KROK 1
Należy zorganizować odpowiednie zgłoszenia celne dot. importu i eksportu lub upewnić się, że Państwa klient to zrobił.
Nasz partner w sprawach odprawy celnej CustomsLink może w tym pomóc.

KROK 2
Należy złożyć deklarację bezpieczeństwa i ochrony (SDD). NALEŻY TO DO OBOWIĄZKÓW PRZEWOŹNIKA.

KROK 3
Na co najmniej 2 godziny przed wysyłką należy upewnić się, że wszystkie odpowiednie numery referencyjne zostały zawarte w jedenym Port Passie. Na przykład GB - GVMS, FR - SI BREXIT, ES - Teleport II. Bez odpowiedniego Port Pass'u NIE zostaną Państwo wpuszczeni do portu.
Nasz partner w sprawach odprawy celnej CustomsLink również może w tym pomóc.

KROK 4
Dotyczy samochodów ciężarowych HGV o masie powyżej 7,5 tony i opuszczających Wielką Brytanię przez Eurotunnel lub port Dover- należy wypełnić kwestionariusz "Check an HGV is Ready to Cross the Border" („Sprawdź, czy HGV jest gotowy do przekroczenia granicy”). Po jego pomyślnym wypełnieniu otrzymają Państwo pozwolenie Kent Access Permit (KAP). Niezłożenie wniosku o KAP może skutkować grzywną w wysokości 300 funtów lub nakazem zawrócenia.
Freightlink również będzie świadczył usługę KAP.

KROK 5
Kierowca musi przedstawić poniższe numery referencyjne podczas odprawy -
- W przypadku tranzytu (TAD) lub eksport MRN i GB do UE - GVMS Port Pass (w przypadku tranzytu lub Irlandii Północnej) + EU Port Pass
- W przypadku tranzytu (TAD) lub eksportu MRN i UE do BG - przepustka UE + przepustka GVMS (w przypadku tranzytu lub Irlandii Północnej)
Należy upewnić się, że posiadają Państwo odpowiednio dużą ilość czasu na odprawę. Kierowcy Nie będą mogli wejść na terminal, jeśli nie będą posiadali numerów referencyjnych.

KROK 6
Podczas pobytu na promie lub w pociągu, należy uzyskać odpowiedni status celny. Proszę szukać zielonego lub pomarańczowego wskaźnika podczas wysiadania, lub postępować zgodnie z instrukcjami celnymi. Po wyjściu z portu należy kierować się właściwym pasem ruchu.
Uwaga - Pojazdy przewożące produkty zwierzęce lub roślinne podlegają kontroli sanitarnej lub fitosanitarnej. Może być konieczne wykonanie dodatkowych czynności.
WYMAGANIA SPECYFICZNE DLA OPERATORA
Dodatkowe wymogi mają zastosowanie do następujących operatorów. Kliknij nazwę operatora, aby uzyskać szczegółowe informacje.
The driver will need to present his documents for scanning at the Pit Stop. In France the Pit Stop is situated prior to check in; in the UK it is located after.
Documents required -
- GB to EU - TAD / Export document MRN + Ports Pass GVMS (if Transit) SI Brexit
- EU to GB - TAD / Export document MRN + Ports Pass SI Brexit + GVMS (if Transit)
You will need to submit your GMR and Envelope Codes (SI Brexit) to Freightlink at least one hour prior to arrival at the terminal in order to be permitted access.
You will also need to supply a driver’s mobile number at the time of booking. The driver will then be sent an SMS message detailing if his customs status is Green or Orange. The driver must then follow the appropriate signs upon exit.
It will be mandatory for both Dutch export and import documents to be pre-notified via the Portbase service. This might be done by CustomsLink or your customer. However, if that has not been done, the driver will be unable to access the terminal.
Additional customs information relating to the Safety & Security Declarations must be submitted to Freightlink prior to check in.
Brexit Procedures Irish Sea - Detailed Version (PDF) - this explains each part of the process in more depth.
At the port of Holyhead, ATA Carnet have to be stamped by the local customs agency to validate bookings to get on a ferry.
For crossings to and from Rotterdam it will be mandatory for both Dutch export and import documents to be pre-notified via the Portbase service.
For crossings to and from Zeebrugge it will be mandatory for both Belgian export and import documents to be pre-notified via the RX Seaport service.
This might be done by your Customs agent or your customer, however, if that has not been done, the driver will be unable to access the terminal.
Additional customs and consignment information relating to the Safety & Security Declarations must be submitted to Freightlink prior to check in.
For crossings to and from Rotterdam it will be mandatory for both Dutch export and import documents to be pre-notified via the Portbase service.
For crossings to and from Zeebrugge it will be mandatory for both Belgian export and import documents to be pre-notified via the RX Seaport service.
This might be done by your Customs agent or your customer, however, if that has not been done, the driver will be unable to access the terminal.
Additional customs and consignment information relating to the Safety & Security Declarations must be submitted to Freightlink prior to check in.
It will be mandatory for Dutch, Swedish and Danish export and import documents be pre-notified via the Portbase service. This might be done by your Customs agent or your customer, however, if that has not been done, the driver will be unable to access the terminal.
Additional customs and consignment information relating to the Safety & Security Declarations must be submitted to Freightlink prior to check in.
Dublin to Heysham or Liverpool
From 1 January an Irish Export declaration will be required but no separate safety and security declaration. You will need a valid PBN at check-in in Dublin
From 1 July a GB Import Declaration and GB S&S will be required in addition to the Irish Export Doc. From 1 July you will need to provide both a valid PBN and valid GMR at check-in in Dublin
Warrenpoint to Heysham or Liverpool
Nothing is required going from NI to GB. All traffic will have unfettered access with no customs, paperwork or references required at check-in in Warrenpoint. Traffic will move as it does now
Liverpool or Heysham to Dublin
From 1 January an Irish Import declaration will be required and an Irish safety and security declaration. You will need a valid PBN at check-in in Liverpool.
From 1 July a GB Export Declaration will be required in addition to the Irish Import and S&S declaration . From 1 July you will need to provide both a valid PBN and valid GMR at check-in in Liverpool
Heysham to Warrenpoint
From 1 Jan a NI Import Declaration and NI safety and security declaration will need to be completed. You will need a valid GMR at check-in in Heysham